Sunday 18 December 2011

Smart Board

        

(Smart Board)


Tugasan kedua yang diberikan oleh Dr.Sadiah adalah untuk membuat perbentangan rancangan mengajar dan aktiviti menggunakan Software Smart Board. Tugasan ini perlu dilakukan secara berkumpulan dan saya beserta 3 rakan yang lain telah  bersepakat untuk merangka dahulu rancangan mengajar supaya aktiviti yang ingin dijalankan jelas dan bersesuaian dengan matlamat yang ingin dicapai. Sebelum ini saya tidak pernah didedahkan dengan teknologi ‘Smart Board’ dan ini merupakan pengalaman yang baru bagi saya. Smartboard adalah alat interaktif yang telah digunakan sebagai pembelajaran membantu. Ia diperkenalkan pada tahun 1991. Ia menggunakan teknologi sentuhan untuk mengesan input pengguna contohnya menatal dan klik kanan tetikus. Ia dilengkapi dengan papan putih interaktif, empat pen dengan warna yang berbeza dan pemadam. Projektor digunakan untuk memaparkan output video komputer ke papan putih, yang kemudiannya bertindak sebagai skrin sentuh yang besar. Smartboard biasanya dilengkapi dengan 4 alat-alat tulis digital yang menggunakan dakwat digital menggantikan petanda papan putih tradisional. Dakwat digital berfungsi dengan menggunakan digitizer aktif yang mengawal maklumat PC input untuk menulis keupayaan seperti lukisan atau tulisan tangan. Terdapat juga butang yang memulakan keyboard popup dan menu kanan tetikus klik untuk lebih banyak pilihan input. Smartboard ini biasanya dipasang pada dinding atau lantai pendirian dan digunakan di muka-muka atau tetapan maya dalam pendidikan, perniagaan dan kerajaan. Smartboard beroperasi sebagai sebahagian daripada sistem yang terdiri daripada papan putih interaktif, komputer dan projektor. Komponen ini disambungkan dengan wayar, atau menerusi kabel USB atau bersiri dan projektor disambungkan ke komputer projek imej komputer ke atas papan putih interaktif. Smartboard menerima sentuhan input daripada jari, pen, dan objek padu.

Setelah berbincang, kami sekumpulan bersepakat untuk memilih topik yang berkaitan dengan subjek biologi memandangkan kami adalah pelajar jurusan biologi.Kami telah bersetuju untuk memilih tajuk pergerakan bahan merentasi membran plasma kerana topik ini amat sesuai untuk menggunakan teknologi Smartboard bagi memudahkan proses pengajaran dan membantu pelajar untuk memahaminya dengan lebih cepat. Memandangkan rancangan mengajar telah siap dirangka, tugas kami adalah untuk mencari gambar yang bersesuain dengan topik yang telah dipilih.  Gambar ini untuk menjadikan persembahan kami lebih menarik dan pelajar akan lebih berminat mempelajari topik yang diajarkan oleh guru. Kami telah merancang pelbagai aktiviti yang boleh dijalankan oleh pelajar menggunakan Smart Board. Ini kerana penglibatan pelajar secara aktif di dalam kelas dapat meningkatkan tahap kognitif mereka terhadap pembelajaran serta pengajaran guru. Terdapat pelbagai aktiviti yang boleh direka dengan menggunakan Smartboard. Pelbagai jenis kaedah atau teknik yang boleh digunakan untuk menghasilkan kuiz, latihan, tutorial dan nota untuk pelajar. Dengan struktur warna dan animasi yang bergerak membuatkan pelajar bersemangat untuk belajar. Dalam tugasan ini, kelemahan saya dalam ICT dapat diperbaiki. Kini saya lebih berfikiran kreatif dalam menghasilkan aktiviti-aktiviti yang melibatkan simulasi menggunakan komputer. Minat terhadap komputer juga bertambah serta bersemangat dalam menghasilkan sesuatu yang interaktif dalam proses pembelajaran dan pembelajaran. Selain itu, tugasan smart board ini menonjolkan kreativiti setiap kumpulan dan mewujudkan persaingan yang sihat serta membuatkan saya teruja untuk mempersembahkan hasil kreativiti kami.       

Kesimpulannya, pembelajaran dengan menggunakan Smartboard adalah lebih menarik dan sangat efektif. Kaedah ini dapat mempertingkatkan minat dan menarik perhatian pelajar untuk belajar serta memudahkan pelajar untuk memahami sesuatu topik. Saya rasa teknologi ini patut dilaksanakan di semua sekolah bagi membantu pelajar dan mempelbagaikan kaedah pengajaran. Walaupun alatan Smartboard ini agak mahal tapi ia banyak memberikan kemudahan dan kelebihan kepada guru dan pelajar di sekolah serta di universiti. Oleh itu, kerajaan harus memperuntukkan sejumlah wang bagi melaksanakan dan menjayakan penggunaan Smartboard seiring dengan perkembangan teknologi pada masa kini.






          

No comments:

Post a Comment

Science Project

My Frenz & Me